Waarom uw concurrent boven u eindigt in de zoekmachines

 Het meest frustrerende fenomeen voor iedereen die veel tijd en moeite in de optimalisatie van hun website steken is toch wel de niet-geoptimaliseerde website, die tóch op meerdere zoekwoorden boven die van jou in Google komt te staan. Hoe is het mogelijk dat, zonder dat het zoekwoord ook maar één keer op de pagina voorkomt, deze website toch boven die van jou staat? Hoe kan het dat een website met slechts 50 backlinks bovenaan staat, terwijl uw website met ruim 5000 inkomende links bijvoorbeeld pas op positie acht terug te vinden is? Hieronder volgen 5 verklaringen:

1. Een hogere click-through rate

Keyword density of PageRank, achterhaalde termen die vroeger door Google als algemene leidraad werden beschouwd in de manier waarop een website werd beoordeeld. Dit waren (primitieve) manieren om te beoordelen of de inhoud van een website wel overeenkwam met wat gezocht werd.

Tegenwoordig is het algoritme van Google véél verder: het neemt niet blindelings de zoekvraag van iemand over, maar interpreteert deze ook. Een manier om de kwaliteit van een pagina te beoordelen, is door naar de click-through rate (CTR) te kijken.

Indien Google 1000 mensen naar een website stuurt, maar 990 van deze bezoekers verlaten de website al na enkele seconden, dan zal deze website waarschijnlijk niet betrouwbaar zijn. De zoekmachine wil niet dat het de volgende 1000 (be)zoekers ook “verraadt” door ze naar een onbetrouwbare website te sturen. Dát is waarom deze website een stukje zakt in de zoekresultaten. Een website waar bezoekers langer blijven én waar bezoekers flink doorklikken, zal waarschijnlijk wél interessant zijn. Deze website zal dan ook vanzelfsprekend stijgen in de zoekresultaten.

Zo kan het dus voorkomen dat een website op het eerste oog niet geoptimaliseerd lijkt, maar wel boven die van jou staat. De kans is dan aanwezig dat deze website een hogere CTR heeft en een lager bouncepercentage.

Het is voor jou dus taak om ervoor te zorgen dat bezoekers langer op uw website blijven en meerdere pagina’s bezoeken. Zorg ervoor dat u direct antwoord heeft op de vragen van uw bezoekers en dat het design van uw website toegankelijk is.

2. Een hogere domeinautoriteit en langer bestaand domein

Een website die al jaren bestaat, heeft meer status en aanzien dan een website die pas is ontworpen. Als uw website pas enkele maanden bestaat, moet u van goeden huize komen om dat éne domein dat al jaren bestaat te verslaan.

Met elke bezoeker die een website krijgt, kent Google deze website een minuscuul stukje autoriteit toe. Een website die al jaren bestaat, heeft talloze bezoekers “over de vloer gehad” én dus een flink stuk autoriteit van Google gekregen. Een domein dat al jaren bestaat, zal daarbij waarschijnlijk ook meer backlinks hebben dan uw domein (in punt 3 wordt ingegaan op het belang van backlinks). Tegenwoordig let Google steeds meer op factoren, zoals het aantal bezoekers en het zoekgedrag op een website, maar ouderwetse factoren als backlinks tellen óók zeker nog mee voor Google; al dan niet op een andere manier.

Al met al is dit een kwestie waar u niet heel veel invloed op uit kunt oefenen. Er is geen andere optie dan geduld te hebben en ervoor te zorgen dat u uw concurrenten op andere onderdelen verslaat.

3. Relevanter en natuurlijker gegenereerde backlinks

Hierboven wordt de probleemstelling al kort beschreven: hoe is het mogelijk dat een website met 50 backlinks boven die van u staat, terwijl u meer dan 5000 backlinks hebt?

Backlink-relevantie

U kunt nog zoveel inkomende links hebben, met ieder een flinke autoriteit, máár als deze links geen raakvlakken hebben met dat wat op uw website te vinden is, zal uw website alsnog niet scoren. De site die boven u staat, zal misschien helemaal niet zoveel backlinks hebben, maar dé backlinks zullen relevanter zijn. Die site heeft daarbij een ankertekst die met uw onderwerp te maken heeft en afkomstig van een website die raakvlakken heeft met die van u. Om u een idee te geven hoe u de ankerteksten van uw website kunt verdelen, volgt hieronder een voorbeeld:

Een goede tool om de backlinks van uw concurrenten op relevantie te beoordelen, is Majestic. Deze tool analyseert niet alleen de autoriteit van een URL, maar ook de “topics” van deze URL.

Natuurlijk backlink-profiel

Als er iets is waar Google een hekel aan heeft, is het wel onnatuurlijke SEO (zoekmachine optimalisatie). Iedereen doet het, maar eigenlijk wil Google het niet. Dit geldt ook bij het opbouwen van uw backlink-profiel. Als er van de ene op de andere dag ineens 5.000 backlinks naar één website verwijzen, zal er iets niet helemaal kloppen.

De backlinks die uw concurrent heeft, zijn in de loop der jaren zorgvuldig opgebouwd. Elke dag komen er een paar links bij en gaan er een paar links vanaf. Ditzelfde geldt voor het soort links. Niet iedere link is bijvoorbeeld een “follow”. Een natuurlijk backlink-profiel heeft ook links met het HTML-attribuut rel=”nofollow”. Met een “nofollow” wordt tegen Google gezegd dat het de link niet hoeft te volgen. Op papier wordt er geen linkjuice doorgegeven (hierover later meer), maar bezoekers kunnen de link wel aanklikken.

Als u een backlink-profiel op wilt bouwen die het profiel van uw concurrent overstijgt, moet u met een aantal zaken rekening houden:

  • Maak niet in één dag duizenden links aan, maar verspreid ze over meerdere dagen, weken en maanden. Blijf bovendien steeds naar nieuwe links zoeken.
  • Zorg voor een natuurlijke verhouding tussen follow-links en no follow-links.
  • Zorg voor ankerteksten die raakvlakken hebben met wat er op uw website te zien is.
  • Genereer niet alleen in-tekst-links, maar ook links vanuit afbeeldingen of banners.
  • Verwijder eens in de zoveel tijd overtollige links die niets met uw website te maken hebben of simpelweg een slechte autoriteit hebben. Dit doet u met behulp van deze tool van Google.

4. Beter georganiseerde sitestructuur

Ook al heeft u nog zo’n enorme autoriteit voor uw website opgebouwd, als deze linkjuice verkeerd of helemaal niet wordt verdeeld, zullen de onderliggende pagina’s niet scoren. Dit werkt ook andersom; als u een heldere websitestructuur hebt, kunt u zonder een enorm aantal backlinks alsnog scoren in Google. Probeer de broodkruimelstrategie en het toevoegen van interne backlinks vanuit navigatiedoeleinden even overboord te gooien en houd rekening met onderstaande uitleg.

Autoriteit vanuit externe backlinks wordt ook wel linkjuice genoemd. In jip-en-janneketaal zullen we dit even makkelijk vertalen naar “water”. Water wordt aangeleverd vanuit externe waterleidingen en opgeslagen in een reservoir (de homepagina). U heeft niet alleen externe waterleidingen nodig, maar ook interne waterleidingen: interne links. Als er geen waterleidingen naar een pagina op uw website lopen, zal deze ook geen water ontvangen én dus niet scoren in zoekmachines. Elke pagina heeft minimaal één waterleiding nodig die naar de pagina toeloopt.

Het is niet alleen belangrijk dat elke pagina linkjuice ontvangt van een andere pagina. Het is ook belangrijk dat elke pagina een uitgaande link heeft die verwijst naar een andere pagina op de website. Zo ontstaan er geen doodlopende wegen en gaat er niet onnodig linkjuice verloren.

5. Hogere kwaliteit content

Vanzelfsprekend valt of staat iedere website met de content. Hoe wilt u scoren op een bepaalde zoekterm als deze term nergens op uw website terug te vinden is? Toch kan het zijn dat uw concurrent bovenaan staat op een bepaalde zoekterm, terwijl deze zoekterm niet één keer op de pagina voorkomt.

De reden dat u tegen deze kwestie aan kunt lopen, is dat Google verder is dan vroeger. Hierboven heeft u al kunnen lezen dat Google een zoekterm niet blindelings overneemt, maar deze op semantische wijze interpreteert. Zo weet de zoekmachine wanneer u op “Apple” zoekt, u waarschijnlijk op zoek bent naar een laptop of smartphone, én niet naar een stuk fruit. Dit doet het door naar context te kijken. Laten we even een extreem scenario schetsen:

Als op een pagina over technologie, “iPhone 6”, scherm, app, foto’s en functies wordt verteld, kan Google afleiden dat het hier met “Apple” te maken heeft, zonder dat deze bedrijfsnaam ook maar één keer voorkomt.

Hetzelfde kan het geval zijn met uw concurrent. Hoewel het zoekwoord misschien niet één keer op de pagina voorkomt, kan Google toch afleiden wat de organisatie doet en het boven u plaatsen. Voor u dus de taak om in uw content niet alleen letterlijk het zoekwoord overal te verwerken, maar gebruik te maken van LSI (Latent Semantic Indexing)-termen, zodat Google de context beter kan bepalen.

SEO: subtiliteit en natuurlijke optimalisatie

Al met al zijn er verschillende redenen waarom een op het eerste oog niet-geoptimaliseerde website toch boven die van jou kan staan. SEO draait tegenwoordig meer en meer om subtiliteit en natuurlijke optimalisatie, waardoor de website op het eerste oog niet altijd geoptimaliseerd lijkt. Het tegendeel is meestal het geval. Zo hebben ze bijvoorbeeld een hogere click-through rate dan die van jou, een hogere autoriteit, hun externe backlinks beter ingedeeld, de interne juice-verdeling beter voor elkaar of ze maken beter gebruik van gerelateerde zoektermen.

De moraal van dit verhaal is om u niet stuk te staren op allerlei regels, maar rekening te houden met uw bezoekers. Dit klinkt cliché, maar door het steeds geavanceerder wordende algoritme van Google komt de nadruk steeds meer op bezoekersgedrag te liggen.