Short tail en Long tail Zoekwoorden

Wanneer het op on-page SEO aankomt, zijn zoekwoorden de belangrijkste factor om succes op het gebied van zoekmachine optimalisatie te behalen. Bij het bepalen van zoekwoorden om goed gevonden te worden in de zoekmachines, gaat een hoop onderzoek vooraf. Een van de vragen die u uzelf kunt stellen tijdens zoekwoorden onderzoek is:

[icon name=”question-circle” class=”” unprefixed_class=””]    Short tail of long tail zoekwoorden?

Hier zal ik later op ingaan. Laten we eerst eens kijken wat short tail en long tail zoekwoorden nu eigenlijk zijn.

Wat zijn Short tail zoekwoorden?

Short tail keywords of zoekwoorden bestaan uit 3 of minder woorden. U kan hierbij denken aan termen als “voetbaltickets”, “televisie kopen” of een zoekterm bestaande uit 3 woorden als “pizza bezorgen Rotterdam”. Short tail keywords worden verstaan onder de belangrijke ‘hoofdtermen’. Dit zijn de allereerste termen waar u aan denkt wanneer u opzoek bent naar een vakantie (“vakantie Spanu”, “actieve vakantie”), uiteten wilt gaan (“burgerrestaurant Utrecht”, Chinees eten”) of een afspraak wilt maken bij de kapper (“herenkapper”, “haar laten verven”).

Wat zijn Long tail zoekwoorden?

Waarschijnlijk kan u dan ook al raden wat long tail keywords zijn. Dit zijn alle zoektermen bestaande uit meer dan 3 zoekwoorden. Deze zoektermen zijn gerichter en niet zo breed als de kortere short tail zoekwoorden.

Voorbeelden van long tail zoekwoorden zijn “voetbaltickets wedstrijd FC Barcelona Real Madrid”, “50 inch televisie kopen” en “pizza laten bezorgen in Rotterdam centrum”. U krijgt meestal niet zoveel resultaten, maar juist door de gerichtheid van de zoekopdracht krijg u wel waar u naar opzoek bent.

Short tail of Long tail zoekwoorden?

Afhankelijk van uw doel liggen er bij zowel short tail als long tail zoekwoorden kansen. Laten we de voor- en nadelen van beide type zoekwoorden eens opsommen. Kijk niet alleen naar deze voor- en nadelen, maar ook naar uw website. Hoe “krachtig” is uw website momenteel en op welk onderwerp dient uw website gevonden te worden?

Short tail keywords

Zoekvolume: hoog

Als het om zoekvolume gaat, zullen short tail zoekwoorden het altijd winnen van de longtail zoekwoorden. Hoe korter de zoekterm, des te hoger het zoekvolume zal zijn. Als het u lukt om hoog te ranken met een short tail zoekwoord, dan is de kans groot dat u grote aantallen bezoekers naar uw website haalt.

Concurrentie: hoog

Door de grote aantallen zoekopdrachten naar short tail keywords duiken alle websites op deze korte zoektermen. De concurrentie met short tail zoekwoorden is dus vrij hoog. U zal dan ook flink u best moeten doen om u website hoog te positioneren met deze korte zoekwoorden.

Gerichtheid: laag

Als iemand zoekt met het zoekwoord “vakantie”, dan is de kans erg groot dat de persoon niet vindt waar hij of zij naar op zoek is. Hoewel u misschien wel op de eerste pagina te vinden bent met deze betreffende zoekterm, is de persoon misschien wel helemaal niet op zoek naar wat u aanbiedt. U hebt dan wel een bezoeker naar u website gehaalt, maar als de bezoeker er niets aan heeft, heb u ook niets aan deze bezoeker.

Kosten: hoog

Als we kijken naar het gebruik van short tail zoekwoorden met Google Adwords, dan kan dit een heleboel geld kosten. Door de hoge concurrentie schiet de ‘Pay-Per-Click’ namelijk omhoog en dan kan u u afvragen of de hoge kosten nog wel voldoende opleveren.

Conversieratio: laag

De conversieratio met short tail keywords is vaak laag. Als een zoekwoord 5.000 zoekopdrachten per maand oplevert en 50 keer wordt bezocht, zal er van deze vijftig keer, maar 1 a 2 keer geconverteerd worden. Vrij weinig als u het mij vraagt.

Misschien heb u wel voldoende aan deze paar klanten in de maand, maar de waarheid is wel dat u veel meer uit long tail zoekwoorden kunt halen. Daarom is het erg belangrijk om altijd long tail keywords te overwegen tijdens een zoekwoorden onderzoek. Natuurlijk blijft het altijd belangrijk om in u achterhoofd te houden wat het doel van u website is.

Long tail keywords

Concurrentie: laag

Wanneer u voor een long tail zoekwoord kiest, is de concurrentie met andere websites laag. Wanneer u gevonden wilt worden met “Zonnebril met kleine ronde glazen”, zijn er minder concurrenten dan met de zoekterm “zonnebril” en krijg u dus meer bezoekers naar u website. Door de lage concurrentie is de kans dus vrij groot dat u met een long tail keyword bovenaan in Google komt te staan.

Gerichtheid: hoog

Met een long tail zoekwoorden gebruik u een groter aantal woorden wat tot een hogere gerichtheid tot de bezoeker kan lijden. Met een long tail keyword kan u u namelijk precies richten op de zoekopdracht van de bezoeker.

Kosten: laag

Met een long tail zoekwoord kan u voor relatief weinig geld bovenaan in Google komen. Dit heeft te maken met de eerdere genoemde lage concurrentie.

Conversieratio: hoog

Een mix van veel bezoekers en gerichte zoekopdrachten leidt tot meer conversieratio. Door de lage competitie kan u namelijk meer bezoekers naar u website halen, dan bij een zoekwoord met hoge competitie. Vervolgens kan u met een gerichte long tail keyword precies aan de vraag van de bezoeker voldoen. Deze combinatie samen zorgt voor een hoge conversieratio.

Zoekvolume: laag

Het is een feit dat long tail zoekwoorden een lager zoekvolume hebben dan short tail keywords. Afhankelijk van de branche waarin u werkzaam bent, kan dit nadelig zijn. Als u veel tijd steekt in zoekwoorden onderzoek, kan u erachter welke long tail zoekwoorden het meeste gebruikt worden binnen het onderwerp waarop u gevonden wilt worden. Dit kan ervoor zorgen dat het zoekvolume wat hoger komt te liggen.

Welk type zoekwoord is beter?

De kansen liggen zeker weten bij long tail zoekwoorden. U komt namelijk vrij eenvoudig hoog in Google te staan met dit type zoekterm en u kan u eenvoudiger richten op bezoekers. Dit maakt het eenvoudiger om bezoekers te converteren wat uiteindelijk nieuwe klanten oplevert.

Het uiteindelijke doel van u website is dat er geconverteerd wordt en niet alleen maar geklikt wordt door bezoekers die u website snel weer verlaten. Short tail zoekwoorden zijn dus moeilijk bereikbaar voor kleine bedrijven en u zal er veelal geen potentiële klanten mee scoren. Ons advies is daarom om u op de long tail zoekwoorden te richten, zodat u aan de specifieke vraag van een bezoeker kan voldoen.