10 cruciale tips voor conversie op uw landingspagina

Een goed ingerichte landingspagina maakt het verschil tussen een aardige omzet en een geweldige omzet: het verschil tussen 10% of 20% binnengehaalde leads is namelijk een verdubbeling. Het is dus belangrijk om uw landingspagina zo effectief mogelijk op te zetten.

Het opzetten van een zo goed mogelijk converterende landingspagina is een kunst op zich. Om u een zetje in de goede richting te geven, vindt u hieronder 10 belangrijke tips die de conversie van uw pagina zeker een boost zult geven.

1. Spreek de taal van uw doelgroep

Uw bezoeker heeft een bepaalde verwachting als deze op uw landingspagina terecht komt. Eén van die verwachtingen is dat u dezelfde taal en manieren heeft. Het is daarom zéér belangrijk dat u de juiste taal spreekt naar uw bezoeker toe. U kunt zich voorstellen dat een zakenman, die op zoek is naar een nieuw maatpak, anders moet worden benaderd dan een puber die zoekt naar een nieuwe hoodie. Als u de juiste taal spreekt naar uw bezoeker toe, dan zal deze zich sneller vertrouwd voelen op uw website.

Naast het feit dat u de juiste taal spreekt, is het vaak ook verstandig om jargon te vermijden, omdat dit meestal alleen maar meer vragen bij uw bezoeker oproept.

Bent u bijvoorbeeld webontwikkelaar, dan zult u misschien al snel een tekst op uw landingspagina plaatsen als:

Onze webdevelopers zijn gespecialiseerd in: PHP, Javascript, HTML en CSS. Dankzij ons custom CMS kunt u uw eigen content zelf plaatsen op uw website.

Dit klinkt natuurlijk allemaal zeer interessant, maar bij de gemiddelde bezoeker roept het alleen nog maar meer vragen op. Deze bezoeker wilt juist antwoorden hebben én niet nog meer vragen. Daarom kunt u beter een eenvoudig antwoord geven zoals:

Onze programmeurs zijn gespecialiseerd in verschillende programmeertalen. Dankzij het door ons ontwikkelde administratiegedeelte, kunt u zonder technische kennis eenvoudig inhoud en tekst plaatsen op uw website.

In de tweede tekst is het jargon weggelaten en is het voor bezoekers makkelijker te begrijpen. De bezoeker ziet dat hij met specialisten te maken heeft en leest daarnaast meteen dat hij/zij er als leek zijnde, zonder technische kennis, mee kan werken.

2. Laat zien dat u de pijn van uw bezoeker begrijpt

Uw bezoeker komt op uw landingspagina met een bepaald probleem: dít is hét pijnpunt van uw bezoeker. Natuurlijk vindt hij/zij op uw pagina de oplossing voor deze “pijn”, máár het is wel belangrijk dat u begrijpt waar zijn/haar probleem ligt. Als voorbeeld nemen we een landingspagina waarbij u uzelf kunt aanmelden om 30 dagen volledig gratis een online factuursysteem te proberen, waarbij de doelgroep “ZZP’ers tussen de 25 en 45 jaar” zou kunnen zijn.

Bij deze doelgroep zou u bijvoorbeeld pijnpunten kunnen pakken zoals: “Teveel tijd kwijt met het opstellen en versturen van facturen? Moeilijk om te kijken of iemand wel/niet betaald heeft? Lastig ordenen van facturen?” Deze pijnpunten kunt U verwerken op uw landingspagina, zodat uw bezoeker zich hierin kan herkennen.

U zou een pijnpunt bijvoorbeeld op de volgende manier uit kunnen werken:

Kost het opstellen en verzenden van facturen u ook uw hele vrije avond? Komt het continu controleren of iemand uw factuur al betaald heeft ook uw neus uit? Met SuperSnelleFactuur.nl is dit allemaal verleden tijd. Wij automatiseren alles voor u, zodat u weer tijd heeft voor leuke dingen. Met onze ingebouwde iDeal-betaalmodule kunt u eenvoudig betalingen direct ontvangen en ziet u direct wie van uw klanten er wel/niet betaald heeft.

Het klinkt misschien hard dat u uw bezoekers even deze “pijn” laat voelen, maar het is wel een stukje herkenning van een probleem wat helaas voor hen op dat moment de keiharde waarheid is.

3. Benoem de voordelen

“What’s in it for me?” dat is eigenlijk het enige wat uw bezoeker wilt weten voordat hij/zij ingaat op hetgeen u hem/haar te bieden heeft. Dat kunt u heel gemakkelijk doen door het benoemen van de voordelen die uw bezoeker zult ervaren als deze ingaat op uw aanbod.

Het is dus de bedoeling dat u producteigenschappen om gaat zetten naar voordelen. Neem bijvoorbeeld een CMS voor een website. Dan kunt u in uw landingspagina neerzetten:

CMS om inhoud aan uw website toe te voegen.

Dit is echter een eigenschap, géén voordeel. Als we deze eigenschap omzetten naar een voordeel, dan zou de tekst bijvoorbeeld kunnen worden:

Zonder technische kennis inhoud toevoegen aan uw website; dus geen dure webdesigner meer nodig.

In de tweede zin ziet u dus meteen welk voordeel uw bezoeker ontvangt: de bezoeker heeft namelijk geen dure webdesigner meer nodig. De bezoeker bespaart dus veel geld, omdat deze het zonder kennis helemaal zelf kan doen. Als u uw voordelen concreet heeft kunt u deze het beste als opvallende bullet points opstellen. Op deze manier krijgt uw bezoeker in één oogopslag te zien welke voordelen het hem/haar allemaal oplevert.

Gebruik 3 tot 7 bullets

Het is wél belangrijk dat u minimaal 3, tot maximaal 7 bullet points maakt met voordelen. Maakt u er meer dan 7, dan blijft het minder hangen. Daarnaast is het belangrijk dat u uw 2 belangrijkste voordelen op de éérste én op de laatste plaats zet van uw lijst met voordelen. Deze blijven bij de bezoeker namelijk het beste hangen.

Wilt u meer weten over het gebruik van bullet points en voordelen, dan kunt u hier terecht. Op deze website kunt u een case study lezen, waarbij het aantal bullet points werd verlaagd van 9 naar 6, met als resultaat een hogere conversieratio van bijna 25 %.

4. Noem getallen

Getallen spreken tot onze verbeelding. Als we ergens een getal bij zien staan, maakt het iets ook meteen een stuk concreter. Bovendien is het zo dat u via getallen extra vertrouwen kunt geven en het geeft ook een bepaalde succesfactor aan. Zo kunt u bijvoorbeeld op uw landingspagina schrijven:

Download direct dit rapport, heel veel mensen hebben het al gedaan.

Of u schrijft het met duidelijke getallen, zoals:

Download direct dit rapport; méér dan 10.000 mensen gingen u voor.

De tweede zin zal meer mensen overtuigen om het rapport te downloaden, want als meer dan 10.000 mensen dit al gedaan hebben, “dán moet het wel goed zijn” zal hun gedachte zijn. De woorden: “heel veel” (die in de eerste zin gebruikt zijn) zegt eigenlijk niets, omdat het immers maar relatief is. Want wat is nou veel? Voor de één kan 10 mensen al veel zijn, terwijl iemand anders 1.000 pas veel vindt.

5. Toon gebruikerservaringen

Reviews en gebruikerservaringen zijn enorm krachtig. Mensen zijn namelijk net schapen: als we merken dat veel mensen enthousiast zijn over een product of dienst, dan zullen we er sneller op ingaan. Het is daarom belangrijk dat u op uw landingspagina gebruikerservaringen plaatst van personen die al eerder op uw aanbod ingegaan zijn.

Het mooiste is als u een review van een persoon mag plaatsen met voor- en achternaam, met daarnaast een foto van desbetreffende persoon. Als u dit doet scoort u goed op “social proof” en dat zal uw conversiepercentage goed doen. Eén van de mooiste voorbeelden hiervan is de vakantiewebsite Zoover.nl. Hun businessmodel draait voor het grootste deel op reviews die gebruikers achter laten. Deze reviews geven dé doorslag of een bezoeker een vakantie boekt.

6. Neem alle twijfels weg

Soms zal het voorkomen dat uw aanbod voor iemand een echte “no brainer” is, waardoor die persoon direct tot actie overgaat. Máár u kunt aannemen dat het grootste gedeelte van uw bezoekers áltijd enige twijfel heeft. Hierom is het van belang dat u deze twijfels wegneemt nog voordat uw bezoeker er maar over na kunt denken.

Zo kan een bezoeker twijfelen over hetvolgende:

Als ik me aanmeld, gaat het me dan iets kosten, of zit ik dan meteen ergens aan vast?

U kunt dan in uw landingspagina al vermelden:

Aanmelden is 100% gratis (geen verborgen kosten) en geheel vrijblijvend (je zit dus nergens aan vast).

U kunt dus al bepaalde twijfels bedenken die uw bezoekers hebben, zodat u er op uw landingspagina al kunt inspelen.

Een voorbeeld van duidelijke antwoorden

Een mooi voorbeeld van een landingspagina waarop twijfels al worden weggenomen, voordat men ze überhaupt al heeft, is de landingspagina van Ikwilvanmijnautoaf.nl (Wijkopenautos.nl). Daar leest u namelijk in de laatste alinea de volgende punten:

Onze service is geheel vrijblijvend. Zelfs na het maken van een afspraak en de taxatie zit u nergens aan vast. Wijkopenautos.nl zorgt zelfs gratis voor de volledige administratieve afwikkeling, van de afmelding bij de verzekering tot aan het vrijwaringsbewijs. Wij storten het bedrag gelijk op uw bankrekening, zodat u direct een nieuwe wagen kunt aanschaffen.

U ziet dus dat er al zéér duidelijke antwoorden worden gegeven op mogelijke vragen (twijfels) die een bezoeker kan hebben.

7. Verwijder afleiding

Uw landingspagina heeft maar één doel én dat is het binnenhalen van zoveel mogelijk geïnteresseerden in de vorm van leads óf aanmeldingen. Hierom is het belangrijk dat u de focus van uw bezoeker zo strak mogelijk op dat doel gericht houdt.

Het is daarom noodzaak dat u op uw landingspagina elke vorm van ruis en afleiding weghaalt. Plaats dus geen like-buttons of uitgaande links op uw landingspagina. Hierdoor kan een bezoeker sneller worden afgeleid, waardoor uw pagina zijn doel zal missen.

8. Maak het urgent

Mensen zijn van nature bang om iets te verliezen of mis te lopen. U kunt heel eenvoudig op dit gevoel inspelen door tijdsdruk aan uw aanbod toe te voegen. Als u tijdsdruk toevoegt aan uw pagina, dan zegt u eigenlijk tegen uw bezoeker: “Beslis snel, want straks bent u te laat!”

Op deze manier geeft u een bezoeker minder de tijd om twijfels te krijgen en vermijdt u het fenomeen: “Ik denk er tóch nog even een nachtje over na.”

Voorbeeld van Groupon

Groupon is hier een mooi voorbeeld van. Groupon heeft scherpe deals, maar u moet wel snel beslissen, want anders bent u te laat en loopt u de deal dus mis. U kunt het urgente gevoel extra aanspreken als u op uw landingspagina een grote aftelklok plaatst. Als uw bezoeker deze ziet aftellen naar nul, dan is hij/zij sneller geneigd een beslissing te nemen.

9. Leid uw bezoeker naar een te nemen actie

U wilt dat uw bezoeker tot een bepaalde actie overgaat op uw landingspagina. Het is daarom aan u om uw bezoeker “bij de hand te pakken” en hem/haar te leiden naar de te nemen actie. Dit kunt u doen door bepaalde elementen extra op te laten vallen: uw opt-in-formulier, call-to-action-button (dus uw aanmeld- of bestelknop) en teksten waarin u uw bezoeker aanspoort om tot een bepaalde actie over te gaan. Zo kunt u bijvoorbeeld een tekst plaatsen als:

Wilt u nú direct van deze gratis checklist gebruik maken? Vul dan hieronder uw naam en e-mailadres in, dan sturen we de checklist meteen naar uw mailbox toe.

Indien uw bezoeker dit leest, dan weet hij/zij direct wat hij/zij moet doen om de checklist te krijgen. Als u dan ook nog onder deze tekst een opvallend opt-in-formulier plaatst met een mooie aanmeldknop, dan kan het (bijna) niet anders dan dat uw bezoeker zich aanmeldt.

10. Maak uw pagina mobile responsive

Tegenwoordig heeft bijna iedereen in Nederland wel een smartphone. Dankzij de gebruiksvriendelijkheid van deze smartphones is ook onze manier van internetgebruik veranderd. Steeds meer bezoekers zullen binnen komen via een mobiel apparaat.

Het scherm van zo’n smartphone is natuurlijk veel kleiner dan het scherm van een desktop, waardoor het onmogelijk wordt om uw desktop-website goed te tonen op dit scherm. De oplossing hiervoor is dat u uw landingspagina mobile responsive moet maken om er goede resultaten mee te halen. Zorg er dus voor dat u de juiste content perfect laat weergeven op ieder mobiel apparaat, zodat óók uw conversie hoog blijft bij mobiele gebruikers.

Als u wilt weten of uw pagina goed wordt weergegeven op mobiele apparaten, dan kunt u dat hier testen.

Aan de slag

Als u deze 10 punten aanhoudt heeft u een goede basis voor uw landingspagina. Hierna is het testen en kijken wat er verbeterd kan worden, máár met deze basisopzet kunt u goede resultaten gaan behalen.